En stark företagsidé är att hitta en efterfrågan och fylla det behovet genom tjänster eller produkter samtidigt som man gör det på ett lönsamt sätt.
Det finns många exempel på bra företagsverksamheter och de stora Fortune 500 företagen är givet många exempel på detta. Däremot är det inte dem som bygger upp världen utan det är alla de små företagen och alla de små entreprenörerna.
En biltillverkare använder oftast en stor mängd underleverantörer för att få till sin verksamhet. Allt ifrån material som plåt, plast, elektronik och olika delar på bilen köps in från olika leverantörer.
Tittar man mer lokalt finns där väldigt många olika företag och jag skulle vilja påminna alla som sitter på företagsidéer och en dröm om att driva eget att ta ett första steg och se vad som händer.
Ibland kan affärsidéer dyka upp då man redan jobbar inom en bransch och på så sätt ser ett behov av en lösning. Ta uthyrning av hoppborgar och liknande nöjesutrustning. Det är antagligen mycket lättare att komma på att ett sådant behov existerar om man redan jobbar inom branschen och ser vad som efterfrågas.
Jag skulle personligen inte komma på idén att hyra ut hoppborgar och annan festutrustning. Jag hade inte vetat att det ens fanns en efterfrågan på området och vilka produkter man skulle satsa på.